Od dětství jsem slýchával vyprávění babiček o tom, jak měl děda velkou burácející motorku, jak jí spadla na nohu a jak jí pak vyměnil za auto. Že to byl Harley, Indian nebo Ariel. To jsem tenkrát vůbec netušil, kam až motocykly v naší rodině sahají. Až později se mi jako dědictví dostali do rukou fotografie sahající až k roku 1910. Bohužel v té době, kdy už jsem se o historii motocyklů v našich generacích zajímal a ocenil bych jí, už nikdo z pamětníků nežil. Zůstaly mi tak jen fotografie a motorkářská krev prarodičů, která je možná za mým celoživotním zájmem o ně.

Praděda a nejspíš praraděda Pánek na motocyklu WALTER typ B
Prvním významným dochovaným snímkem, který je dokonce podlepen kartonem, je praděda Václav Pánek (plynmistr v Kutné Hoře) nejspíš se svým otcem Josefem na krásném motocyklu WALTER typ B s křeslovým sidecarem (dvouválec do V, cca 750ccm-1022ccm?, 6-7k, 1909-1913). Je zde vidět už pohon řetězem a páčky na řídítkách místo dlouhých pádel. Foto nejspíš někdy z let 1921-1927.
Praděda Václav Pánek s Marií na výletě na Tisou skálu – 8. 8. 1920 na motocyklu Torpedo
Praděda a prababička Pánkovi na motocyklu Torpedo, který vyráběla firma Fr. Trojan & A. Nagl v nedalekém Kolíně. Zde model s postranním vozíkem výrobou cca po 1910, obsahu 636ccm.
Motorkářská sešlost před Městskou plynárnou v Kutné Hoře – asi 1927
Unikátní fotografie motorkářské sešlosti u městské plynárny v Kutné Hoře (na těchto místech stojí nyní panelák – Masarykova ul. č.p. 578). Všimněte si třetího motocyklu zleva, je jím HARLEY-DAVIDSON 350 SV – typ B 1927. Zásadní je tam propagační vlaječka na řídítkách. Tyto vlaječky dávala firma v té době k novým strojům. Podobná vlaječka nazývaná „Pennant“ je také jedním z nejstarších exponátů Harley Clubu Praha, který vznikl o rok později – 1928.
Stejný motocykl, možná přímo tento, pak vlastnil můj praděda a vlaječku také vozil viz. níže. Fotografie má také zásadní význam pro motoklub Royal Riders Kutná Hora (od r. 1998), který jsem spoluzakládal a odkazoval se historicky na tento „gang“ v Kutné Hoře jako na naše kořeny.
Praděda Václav Pánek z Kutné Hory a HARLEY-DAVIDSON 350 SV – typ B – 1927
Pradědův Harley na další fotce. Od Harley Clubu Praha mám možné informace, že v roce 1927 bylo celkově H-D motockylů prodáno cca 430 ks z toho asi 2/3 tyto jednoválce. Možným prodejcem bylo zastoupením Harleye v Kolíně, Ing. J. V. Grečenka – (Kolín Zálabí, Vila Čeňka Křičky „Na Závisti“ Ovčárecká ulice č. 333.).

Unikátní báseň o výletě pradědy Václava Pánka na nové Harleyce – 1927. Napsal Josef Janda (bratr prababičky Marie Jandové)

Praděda Václav Pánek a Praga BD 500 DOHC – 1930 – 1937
Pózování u zřejmě nového Pánkova stroje Praga BD 500. Třetí zleva je pravděpodobně moje babička. Zajímavé je, že registrační značka OI-550 na Pragovce je stejná jako měl praděda na Harleyi. Jedná se ještě o C.K. formát registrovaný v Kutné Hoře. Později už nahrazen novým formátem 20.308 Č.
Praděda Václav Pánek na novém motocyklu

Fotografie pořízené pradědou Pánkem v Kutné Hoře – informace sháním

Jediné reálně dochované věci z dob pradědy Václava Pánka – motoristické brýle a jeho originální ručně dělaná výuční práce – funkční model parního stroje okolo r. 1900 (na foto s mým synem Danečkem v r. 2020)

Automobily v rodině té doby – zde od prababičky Marie Jandové, jejíchž rodina měla firmu na Opravy a prodej velocipedů a šicích strojů na Anenském náměstí v Kutné Hoře.

Dům na foto na Anenském náměstí. Později zbourán. Automobily jsou focené na dvoře Městské plynárny, která byla také srovnána se zemí. Nejkrásnější je unikátní auto s nadstavbou a firemní reklamou. V pozadí je dům, který stojí dodnes v Masarykově ulici.


Motocykl ARIEL RED HUNTER 350 nebo 500 OHV cca 1939 dědy Josefa Boudníka z Hradce u Ledče nad Sázavou
Motocykly dědy Boudníka – informace zjišťuji

Automobily mám historicky také zaznamenané i ze strany dědy Boudníka

Novější motocykly v naší rodině

Motocykly mého otce Michala Cetkovského a strýce Václava
Zdědil jsem i pozdější vlastní tátovu motorku ČZ 175 typ 477 (1972) s funkčním oilmasterem. Po oživení jsem na ní jezdil ještě několik let. Byla to moje první motorka a nikde mě nenechala. Její historie pokračuje i dnes, kdy jsem jí prodal sběrateli veteránů do Strakonic. Dostala se tak zpět do „svého rodiště“.

Potomci rodinné větve Jandů od mé prababičky z Kutné Hory Vít a Tatjana Měřičkovi na Jawa 50 typ 550 (výroba 1955-1958)

Motocykly a dokonce ty závodní proháněl i další potomek rodiny – Ota Janda… jeho chlouba je historické závodní ESO 500 
Aktivní závodník až do vyššího věku, zde asi na závodech veteránů Rataják, 2004
Moje jediná společná fotka s Otou Jandou na závodech sprintů v Kolíně někdy okolo roku 1986. Bylo mi tenkrát asi 8 let.

Naše rodinné fotky v barvě

Díky moderním softwarům postupně také koloruji fotky z archivu. Výsledek je úžasný. Postupně budu doplňovat… malá ukázka zde:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *