Od dětství jsem slýchával vyprávění babiček o tom, jak měl děda velkou burácející motorku, jak jí spadla na nohu a jak jí pak vyměnil za auto. Že to byl Harley, Indian nebo Ariel. To jsem tenkrát vůbec netušil, kam až motocykly v naší rodině sahají. Až později se mi jako dědictví dostali do rukou fotografie sahající až k roku 1910. Bohužel v té době, kdy už jsem se o historii motocyklů v našich generacích zajímal a ocenil bych jí, už nikdo z pamětníků nežil. Zůstaly mi tak jen fotografie a motorkářská krev prarodičů, která je možná za mým celoživotním zájmem o ně.
Praděda a nejspíš praraděda Pánek na motocyklu WALTER typ B
Praděda Václav Pánek s Marií na výletě na Tisou skálu – 8. 8. 1920 na motocyklu Torpedo
Motorkářská sešlost před Městskou plynárnou v Kutné Hoře – asi 1927
Praděda Václav Pánek z Kutné Hory a HARLEY-DAVIDSON 350 SV – typ B – 1927
Pradědův Harley na další fotce. Od Harley Clubu Praha mám možné informace, že v roce 1927 bylo celkově H-D motockylů prodáno cca 430 ks z toho asi 2/3 tyto jednoválce. Možným prodejcem bylo zastoupením Harleye v Kolíně, Ing. J. V. Grečenka – (Kolín Zálabí, Vila Čeňka Křičky „Na Závisti“ Ovčárecká ulice č. 333.).
Unikátní báseň o výletě pradědy Václava Pánka na nové Harleyce – 1927. Napsal Josef Janda (bratr prababičky Marie Jandové)
Praděda Václav Pánek a Praga BD 500 DOHC – 1930 – 1937
Pózování u zřejmě nového Pánkova stroje Praga BD 500. Třetí zleva je pravděpodobně moje babička. Zajímavé je, že registrační značka OI-550 na Pragovce je stejná jako měl praděda na Harleyi. Jedná se ještě o C.K. formát registrovaný v Kutné Hoře. Později už nahrazen novým formátem 20.308 Č.Praděda Václav Pánek na novém motocyklu
Dvě Pragovky na výletě, vpravo praděda Pánek, 1. 6. 1930
Dvě Pragovky na výletě, vlevo praděda Pánek, 1. 6. 1930
Prababička Marie a Praga, 2. 7. 1933
Prababička Marie a Praga,, 2. 7. 1933
15. 8. 1933
Prarodiče Pánkovi na výletě, 2. 6. 1935
2. 6. 1935
Prarodiče Pánkovi na výletě, 2. 6. 1935
7. 6. 1935
7. 6. 1935
26. 9. 1937
Praga má obdiv, praděda Pánek v pozadí, 26. 9. 1937
Motocykl Praga BD 500 DOHC měl praděda Pánek po Harleyce asi od roku 1930. Na svou dobu to byl pokrokový stroj ideální na cestování. Tentýž motocykl měl zřejmě další příbuzný a podnikali spolu výlety. Fotografie jsou datované, takže dokazují, že Praga sloužila pradědovi skoro 10 let. Pak přišla 2. světová válka.
Fotografie pořízené pradědou Pánkem v Kutné Hoře – informace sháním
2. 6. 1935
Jediné reálně dochované věci z dob pradědy Václava Pánka – motoristické brýle a jeho originální ručně dělaná výuční práce – funkční model parního stroje okolo r. 1900 (na foto s mým synem Danečkem v r. 2020)
Automobily v rodině té doby – zde od prababičky Marie Jandové, jejíchž rodina měla firmu na Opravy a prodej velocipedů a šicích strojů na Anenském náměstí v Kutné Hoře.
Dům na foto na Anenském náměstí. Později zbourán. Automobily jsou focené na dvoře Městské plynárny, která byla také srovnána se zemí. Nejkrásnější je unikátní auto s nadstavbou a firemní reklamou. V pozadí je dům, který stojí dodnes v Masarykově ulici.
Motocykl ARIEL RED HUNTER 350 nebo 500 OHV cca 1939 dědy Josefa Boudníka z Hradce u Ledče nad Sázavou
Babička Jarmila Boudníková na Red Hunterovi
Babička v Ledči – Čechova ul. 245
Ariel na dvoře v Hradci
Praděda Boudník na dvoře v Hradci
Motocykly dědy Boudníka – informace zjišťuji
Jawa 175 -250? Special 1934 – 1946 – ulice v Hradci
ČZ 175 Special cca 1937
Možná bratr Jára mojí babičky na Terrot 350 HST cca 1930 na vojenském dvoře
Automobily mám historicky také zaznamenané i ze strany dědy Boudníka
Aero 50 Roadster (1936-1938) u pradědy Boudníka v Hradci
U prarodičů Boudníkových v Hradci u Ledče n/S. – auto dědy Tatra T97: 1936 – 1938, vyrobeno 508 kusů
Novější motocykly v naší rodině
Motocykly mého otce Michala Cetkovského a strýce Václava
Táta Michal na strejdový ČZ 250 typ 455 (1965).
Stoj se dochoval až ke mě, kdy jsem ho získal v již hodně zrezlém stavu a tak vznikl můj první chopper. Později putoval na renovaci sběrateli.
Zdědil jsem i pozdější vlastní tátovu motorku ČZ 175 typ 477 (1972) s funkčním oilmasterem. Po oživení jsem na ní jezdil ještě několik let. Byla to moje první motorka a nikde mě nenechala. Její historie pokračuje i dnes, kdy jsem jí prodal sběrateli veteránů do Strakonic. Dostala se tak zpět do „svého rodiště“.
Potomci rodinné větve Jandů od mé prababičky z Kutné Hory Vít a Tatjana Měřičkovi na Jawa 50 typ 550 (výroba 1955-1958)
Motocykly a dokonce ty závodní proháněl i další potomek rodiny – Ota Janda… jeho chlouba je historické závodní ESO 500
Aktivní závodník až do vyššího věku, zde asi na závodech veteránů Rataják, 2004Moje jediná společná fotka s Otou Jandou na závodech sprintů v Kolíně někdy okolo roku 1986. Bylo mi tenkrát asi 8 let.
Naše rodinné fotky v barvě
Díky moderním softwarům postupně také koloruji fotky z archivu. Výsledek je úžasný. Postupně budu doplňovat… malá ukázka zde: